حمایت بی سابقه از حماس

پایگاه اینترنتی «مرکز سیاست و نظرسنجی فلسطین» نتایج نظرسنجی‌ خود درباره موضوعات مختلف را در کرانه باختری و نوار غزه منتشر کرده است که در فاصله زمانی ۲۶ تا ۳۰ آگوست ۲۰۱۴ انجام شده است.

بر اساس این نظرسنجی، ۷۹ درصد فلسطینی‌ها بر این باورند، حماس پیروز جنگ غزه بوده است، در حالی که تنها ۳ درصد اسرائیل را پیروز این جنگ می‌دانند. ۱۷ درصد نیز هر دو طرف را بازنده قلمداد می‌کنند.

بر خلاف، ادعای صهیونیست‌ها، ۷۹ درصد فلسطینی‌ها نیز بر این باورند، اسرائیل مسئول شروع جنگ غزه است، در حالی که ۵ درصد حماس را مسئول می‌دانند و ۱۲ درصد هر دو طرف را مسئول آغاز درگیری محسوب می‌کنند.

نکته جالب توجه اینکه، ۶۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند توافقنامه آتش‌بس منافع طرف فلسطینی را تامین کرده، اما ۳۴ درصد با این موضوع مخالفند.

بر اساس این نظرسنجی، ۸۶ درصد فلسطینی‌ها بر این باورند اگر محاصره غزه پایان نیابد، از پرتاب راکت از نوار غزه به سوی اراضی اشغالی حمایت می‌کنند. علاوه بر این، ۹۴ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از عملکرد نظامی حماس در رویارویی با نیروهای اسرائیلی خرسند بودند و ۷۸ درصد از نحوه دفاع حماس از غیرنظامیان در غزه ابراز رضایت کرده‌اند. ۷۲ درصد از فلسطینی‌ها نیز از مجهز شدن کرانه باختری به سلاح استقبال می‌کنند.

بر اساس نظرسنجی این مرکز، اگر امروز انتخابات ریاست جمهوری در فلسطین برگزار شود، ۶۱ درصد فلسطینی‌ها، اسماعیل هنیه را به عنوان رئیس‌جمهور بر می‌گزینند. علاوه بر این، نتایج این نظرسنجی نشان داد، بعد از جنگ ۵۰ روزه با اسرائیل، محبوبیت حماس در نوار غزه و کرانه باختری بسیار افزایش یافته است.

پایگاه +۹۷۲ گزارش داده است که این میزان استقبال از مبارزه مسلحانه در کرانه باختری و همچنان حمایت از گروه‌های مقاومت نظیر حماس و جهاد اسلامی بالاترین میزان در تاریخ نظرسنجی‌های صورت‌گرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.