در یمن چه می‌گذرد ؟

اوضاع نابسامان دولت در صنعاء، سرانجام رهبر حوثی‌های یمن را بر آن داشت تا از تمامی مردم این کشور بخواهد به شکل مسالمت‌آمیز به سمت پایتخت حرکت کرده و خواستار انجام اصلاحات ریشه‌ای شوند.

خبرگزاری فارس: در یمن چه می‌گذرد ؟

به گزارش خبرگزاری فارس، شامگاه دیروز (یکشنیه) عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله و حوثی‌های یمن در صحبت‌های تلویزینی به دولت یمن هشدار داد که چنانچه به مطالبات مردم تا روز جمعه پاسخ داده نشود، با انقلاب مردمی برای سرنگونی دولت مواجه خواهد شد.

وی  اوضاع جاری در یمن را ناشی از شکست دولت کشورش در همه زمینه‌ها خواند و تاکید کرد:‌ ملت تنها دو گزینه فرا روی خود دارد؛ یا قیام کرده و یا در ذلت باقی بماند.

وی از یمنی‌ها خواست تا در شهر صنعا و استانها به خیابان‌ها بیایند، و از امروز به سمت شهر صنعا حرکت کنند و ادامه داد که خیزش مردم می‌تواند باعث ایجاد تغییرات در یمن شود.

رهبر حوثی‌های یمن، روز جمعه را اوج اعتراض و تحصن انقلابیون دانست و افزود: دولت یمن اگر متعرض مردم شود، ما هم دست روی دست نخواهیم گذاشت.

فقر و بیکاری و نارضایتی مردم پس از سقوط علی عبدالله صالح دیکتاتور سابق یمن و گمارده شدن «عبد ربه منصور هادی» معاون وی به سمت ریاست‌جمهوری، روز به روز بدتر شده است.

منصور هادی در طی جلسه کشورهای عربی خلیج فارس و به رهبری عربستان سعودی در ۳ اوریل ۲۰۱۱ جانشین علی عبدالله صالح شد. عربستان سعودی بسیار تلاش کرد تا علی عبدالله صالح را در قدرت نگه دارد اما زمانی که انقلاب به اوج خود رسید با پناه دادن به دیکتاتور یمن، معاون وی منصور هادی را به ریاست جمهوری گمارد. رئیس‌جمهور فعلی یمن جز تغییرات ظاهری هیچ اقدامی در جهت پاسخ به مطالباتی که مردم به خاطر آن علی عبدالله صالح را به زیر کشیدند نداده است.

بنا بر گزارش بانک مرکزی یمن آمار بیکاری در این کشور ۲۹ درصد ذکر شده است، هرچند منابع غیر دولتی بیش از ۵۰ درصد می دانند.

یمن از جمله کشورهای نفت‌خیز محسوب می‌شود اما فساد حاکم بر دستگاه دولتی، همچنان سایه شوم فقر را بر سر مردم نگه داشته است.

سر سپردگی به مقامات سعودی و آمریکایی نیز در همان سطح سابق وجود دارد. در یمن بیشتر مردم به مذهب شافعی و زیدیه هستند، در حالی که وهابیت چند سالی است به لطف نفوذ عربستان سعودی به شدت در حال رواج است و دولت صنعا در بسیاری از مساجد شافعی‌ها، امامان جماعت وهابی گمارده است.

از دیگر مواردی که رهبر حوثی‌ها را برای قیام علیه دولت صنعاء ترغیب کرده است، عدم نقش پارلمان در معادلات سیاسی این کشور است و دولت با تمامیت خواهی تمام، نمایندگان مردم را به هیچ می‌شمارد.

عبدالملک الحوثی رهبر حوثی‌ها شب گذشته با تأکید بر این موضوع گفت: پارلمان یمن پیش از این عملکرد نسبتا خوبی داشته و برخی از نمایندگان شریف آن خواستار سرنگونی دولت شده بودند. سکوت بر برخی از نمایندگان تحمیل شده و در نتیجه نقشی برای این مجلس باقی نمانده است.

در کنار تمامی این‌ها نفوذ القاعده در یمن، باعث شده است تا جنوب این کشور، دومین مرکز تجمع القاعده در جهان باشد. مدتی پیش بزرگترین گردهمایی رهبران القاعده در جنوب این کشور برگزار شد. بی کفایتی دولت در مبارزه با القاعده در حالی است که رزمندگان حوثی به شدت در مقابل این تروریست‌ها ایستادگی می‌کنند و درگیری‌های سنگینی بین حوثی‌ها و القاعده در گرفته است.

رهبر حوثی‌ها در سخنرانی دیشب خود سعی کرد این موضوع  را به مردم یمن گوشزد کند که درخواست وی از تمامی گروه‌ها برای تحصن در پایتخت به هیچ وجه رنگ و بوی طائفی و فرقه‌ای به خود نخواهد گرفت و سخنان خود را متوجه تمامی مردم یمن کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.