زیر ضربه عصای موسی (۱)

زیر ضربه عصای موسی (۱)

🔸مایک پمپئو، وزیر خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در گفت‌وگو با تلویزیون «العربیه» که بخش‌های کوتاهی از آن منتشر شده، به مساله ایران و تقابل با کشورمان پرداخته است. در بخشی از این گفت‌وگو، پمپئو به ترور سردار شهیدحاج‌قاسم سلیمانی پرداخته است. او که از حامیان سرسخت این جنایت بوده است، به العربیه گفته است: «برخی هشدار دادند درصورت کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس جنگ رخ خواهد داد اما نه‌تنها جنگی نشد، بلکه این اقدام دولت دونالد ترامپ، باعث خنثی شدن طرح سلیمانی برای کشتن ۵۰۰ آمریکایی شد.»

🔸هرچند مقامات دولت ترامپ در آن زمان هیچ گزاره‌ای در تایید ادعاهای این‌چنینی ارائه نکردند اما به باور کارشناسان، ترامپ گمان می‌کرد با این اقدام ماجراجویانه دربرابر ایران به بازدارندگی خواهد رسید و از این طریق می‌تواند مطالبات خود به تهران را تحمیل کند. واشنگتن در آن زمان مدعی بود با این ترور می‌تواند امنیت نیروها و شهروندان آمریکایی در غرب آسیا را تضمین کند اما گزارش‌ها و اظهارات مقامات آمریکایی و اتفاقات رخ‌داده در میدان نشان می‌دهد که نه‌تنها این ترور منجر به بازدارندگی در برابر ایران نشده است که رفتارهای تهران و محور مقاومت علیه آمریکا و هم‌پیمانانش تهاجمی‌تر شده است.

🔸عملیات تهاجمی محور مقاومت علیه آمریکا، تنها چند روز پس از ترور سردار سلیمانی خود را به نمایش گذاشت و تهران برای نخستین‌بار پس از جنگ جهانی دوم، پایگاه نظامیان آمریکایی را هدف قرار داد تا ادعای ایجاد بازدارندگی در همان روزهای نخست، زیرسوال برود. پس از واکنش ایران گروه‌های مقاومت با استفاده از عناوین جدید با حمله به پایگاه‌های آمریکا اعلام موجودیت کردند. از آن روز کمتر هفته‌ای بود که پایگاه‌های آمریکا مورد هدف گروه‌های مقاومت قرار نگیرد.

🔸بر همین اساس یکی از مقامات آمریکایی که اطلاعات عمیقی از عراق دارد، در پاسخ به پولیتیکو پیرامون مقایسه توانایی‌های حشدالشعبی درحال حاضر و دو سال پیش، گفت: «آنها مطمئنا پول بسیار بیشتری دارند و سلاح‌های بسیار [بیشتر] دارند.»

🔸به گفته مقامات عراقی و آمریکایی، از زمان ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، نیروهای الحشد الشعبی بسیج شده‌اند تا انتقام شهادت رهبران خود را بگیرند و راه‌های پیچیده‌تری برای هدف قرار دادن ائتلاف نظامی تحت محاصره آمریکا در عراق پیدا کرده‌اند. کارشناسان منطقه این تغییرات را حاکی از آن دانسته‌اند که ترورهایی که دولت ترامپ مدعی شد «بازدارندگی واقعی» را ایجاد می‌کند، نتوانسته است از حملات بیشتر به نیروهای آمریکایی جلوگیری کند… / فرهیختگان.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.