🖇اختصاصی 📌سلیمانی نیوز | ما سخت‌ترین وظیفه را داشتیم 🔺مح…

🖇اختصاصی
ما سخت‌ترین وظیفه را داشتیم

🔺محمد سرشار؛ رئیس شبکه پویا در گفت‌وگو با بنیاد شهید سلیمانی:

🔸مهم‌ترین مسئله‌ای که باید در شبکه‌ کودک شکل می‌گرفت، اجراکردن فاجعه‌‌ای بسیار خشن و غم‌انگیز به زبان کودکانه و به‌دور از اضطراب و ترس بود. از طرف دیگر، باید جنبه‌های حماسی و شورانگیز این شهادت در وجود آن‌ها تقویت ‌می‌شد و جلو می‌رفت. این طراحی بسیار دشوار بود. از آغاز تشییع، جامعه و حتی اعضای ستاد بزرگداشت در شبکه کودک بهت‌زده بودند. ابتدا باید همه بر احساسات شخصی خود غلبه می‌کردند و بعد به‌سمت تولید محتوا و رسانه‌ای‌کردن این اتفاق برای کودکان می‌رفتند.

🔸مهم‌تر از همه ما باید به سراغ آثاری می‌رفتیم که به‌جای سوگواری، بر روحیه‌ حماسی کار کند تا این قهرمان‌سازی از همین جا شروع شود. طبیعتاً فهم سوگواری میان بزرگسال و کودک متفاوت است. ما باید به کودکان نشان می‌دادیم که سوگواری بزرگ‌ترها از باب غبطه‌خوردن و روحیه حماسی است. آن موقع، جمله مشهوری باب شد که شهید سلیمانی قوی‌تر از قاسم سلیمانی است. این تفکر باید در ذهن کودکان جا می‌افتاد که کار بسیار سختی بود.

🔸خداوند چند ویژگی در حاج قاسم جمع‌کرده که این‌ها برای جذب کودکان و مخاطب سرنخ‌های قوی هستند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‌های حاج قاسم، دوره‌ کودکی و زندگی در فقر است. برخلاف خیلی از افرادی که زندگی مرفه ‌داشته و در خانواده پرنفوذی به دنیا آمده‌اند، حاج قاسم در محیطی به دنیا آمده که آینده‌اش تیره‌ و تار است. ایشان در منطقه‌ای‌ دورافتاده و به‌شدت فقیر به دنیا آمد و زندگی کرد.

🔸این مسائل برای بسیاری از کودکان و نوجوانان جذاب است. مثلاً، اگر هر کدام از این بچه‌ها با درصدی دشواری مواجه باشند، ناگهان با شخصیتی مواجه می‌شوند که در زندگی‌اش نود درصد دشواری داشته و بعد به اینجا رسیده است. این درست که سایه‌ پدر و مادر بالای سرش بوده، ولی یک دوره ایشان مجبور می‌شود برای کار از خانواده‌اش جدا شود. ممکن است این تصمیم برای خانواده‌های امروزی ترسناک باشد، ولی برای نوجوانان بسیار بزرگ است؛ چراکه برای ادای دین و پرداخت بدهی‌های پدرش، از خانواده جداشده و به شهر می‌رود؛ یعنی یک مهاجرت خیلی عجیب رقم می‌خورد. این کار برای نوجوان بن‌مایه‌ بزرگی است. ایشان در دوره‌ کودکی این‌قدر سختی‌کشیده که بچه‌ها هر چقدر هم از سختی‌هایشان حرف بزنند، باز انگار اتفاقی نیفتاده است…

#به_روایت_دیگران

🔻مشروح گفت‌وگو در:
🌐 https://slmn.ir/367

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.