فیلم‌های کمتر دیده شده از شلیک موشک‌های بالستیک ایرانی

موشک‌های ایران با بهره‌مندی از دقت بالا، قدرت تخریب فوق‌العاده و توانایی مورد اصابت قرار دادن اهداف دور دست و نیز بهره‌گیری از به‌روز ترین و پیشرفته‌ترین فناوری روز دنیا، به کابوس وحشت صهیونیست‌ها تبدیل شده است.

 

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، قدرت موشکی ایران، یکی از تعیین‌کننده ترین مولفه‌های بازدارندگی دفاعی کشور محسوب می‌شود که به جرات می‌توان گفت خواب آمریکایی‌ها و به‌خصوص صهیونیست‌ها را سال‌هاست که پریشان کرده است.

موشک‌های ایران با بهره‌مندی از دقت بالا، قدرت تخریب فوق‌العاده و توانایی مورد اصابت قرار دادن اهداف دور دست و نیز بهره‌گیری از به‌روز ترین و پیشرفته‌ترین فناوری روز دنیا، قدرت دفاعی فوق تصوری را برای نیرو‌های مسلح ایران فراهم آورده است.

آنچه در پی می‌آید، نمایش تنها گوشه‌ای از اقتدار موشکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است:

موشک ۲۳ تُنی و بالستیک سجیل + فیلم لحظه شلیک

موشک «سجیل»همانند موشک قدر (مدل پیشرفته و ارتقا یافته شهاب۳ با برد حدود ۲هزار کیلومتر) در نیمه دوم دهه ۸۰٫ش معرفی شده و برخی آنرا برترین موشک بالستیک ایرانی می‌دانند.

این موشک (محصول پروژه عاشورا)، اولین موشک دوربُرد سوخت جامد ایران، به سرعت و تنها ظرف چند دقیقه آماده پرتاب شده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل را ترک می‌کند. این ویژگی باعث کاهش احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می‌شود.

همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل، امکان ردگیری آن در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم و عملآً شانس دشمن برای انهدام این موشک در طی پرواز را ناچیز می‌کند.

بُرد سجیل ۲۰۰۰ کیلومتر عنوان و تاکنون در ۲ نمونه سجیل ۱ و ۲ معرفی شده است و دارای وزن ۲۳۵۴۰ کیلوگرم است.

این موشک از نوع دو مرحله ای بوده که پس از اتمام سوخت مرحله اول، این بخش از موشک جدا شده و مرحله دوم روشن می شود. با اینکار، بخشی از جرم بدنه که خالی شده و بار اضافه محسوب می‌شود، از موشک جدا شده و به افزایش بُرد کمک می‌کند.

سجیل با خروج از جو و طی مسیر در چنین ارتفاعی به داخل جو بازگشته و با سرعت حدود ۱۳ ماخ (حدود۴۳۰۰ متر بر ثانیه) به سوی هدف سرازیر می‌شود که انهدام آنرا برای تمام سامانه‌های دفاع هوایی موجود «ناممکن» کرده است.

فناوری سوخت جامد مرکب که در این موشک استفاده شده نیز علاوه بر ویژگی‌های رانشی مطلوب، عمر انبارداری بالایی را نیز برای آن به دنبال دارد.

سامانه های هدفگیری ناوبری و هدایت سجیل دقت بسیار بالایی را برای آن به ارمغان آورده اند که برای این موشک ارزش عملیاتی زیادی را ایجاد کرده است.

موشک سجیل ۲ نیز از سوخت جامد استفاده می‌کند که نسل جدیدتری از سوخت موشک به شمار میرود. همچنین این موشک از سرعت و دقت بیشتری در برخورد با هدف بهره برده و از عملکرد منحصر به فردی در سیستم ناوبری به نسبت دیگر موشکهای زمین به زمین ایران برخوردار است.

موشک‌های سوخت مایع با توجه به نیاز به شارژ شدن سوخت در مخازن پیش از پرتاب، زمان آماده‌سازی زیادی دارند. در این حالت امکان شناسایی موشک پیش از پرتاب وجود دارد. برای رفع این مشکل از سالها پیش سیلوهای زیرزمینی برای پرتاب موشک‌های بالستیک در نقاط مختلف کشور ساخته شده که می‌توان موشک شارژ شده و آماده شلیک را تا چند ماه در آنها نگاه داشت.

مانور لانچر و موشک‌های هرمز ۱ و ۲+ فیلم

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جدیدترین موشک ضدناو ایران در ۲ رده رونمایی شد. مهمان ویژه مراسم رونمایی از دستاوردهای جدید سپاه، فرمانده معظم کل قوا بود.

موشک‌های بالستیک هرمز ۱ و هرمز ۲، موشک‌های ضدناو جدید ایران بودند که در نمایشگاه دستاوردهای سپاه برای نخستین بار رونمایی شدند. برد این موشک‌ها ۳۰۰ کیلومتر است.

هرمز ۱، یک موشک بالستیک ضدکشتی و ساحل‌پایه است که امکان استفاده از آن برای استحکامات ساحلی را هم دارد اما در مقابل، هرمز ۲ قابلیت انهدام بالستیکی اهداف متحرک دریایی را داراست.

این موشک به لحاظ شاکله و شکل ظاهری بسیار شبیه موشک بالستیک و ضدکشتی خلیج فارس است. این موشک طبق اظهارات جانشین فرمانده کل سپاه، یکی از مهمترین و منحصر به فردترین موشک‌هایی ایرانی است که توسط سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم طراحی و ساخته شده است.

این موشک، مدلی پیشرفته‌تر و بر اساس الگوی طراحی فاتح ۱۱۰ طراحی و ساخته شده است. خلیج‌فارس، یک موشک تک‌مرحله‌ای و سوخت جامد بوده و با سرعتی مافوق صوت، قادر است اهدافی تا ۳۰۰ کیلومتری را هدف قرار دهد.

زلزله‌ زلزال‌ها + فیلم

به گزارش تسنیم، سردار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در نشست خبری خود در شهریور ماه ۱۳۹۱ اعلام کرد دقت راکت‌های ۳۰۰کیلومتری زلزال به به زیر ۵۰متر رسیده است.

راکت سوخت جامد زلزال، شناخته‌شده ترین، دوربردترین و مخرب ترین سلاح راکتی ایران است که در اوایل دهه ۷۰ ساخته شد و از آن به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی برای هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی اطراف ایران نام برده می شود.

دستیابی به راکت های سوخت جامد کوتاه برد، یکی از اهداف اولیه برنامه موشکی کشورمان از اواسط جنگ تحمیلی بوده که گفته می شود در این راستا اولین راکت از این نوع با برد ۱۷۰ کیلومتر آزمایش شده و بعدها از لحاظ برد و محموله جنگی، در چند نسل توسعه یافته است.

برای اولین بار، در رزمایش پیامبر اعظم۶ بود که این راکتها از روی لانچرهای ۳تایی شلیک شد که این امر شلیک تعداد بیشتری از موشک‌های زلزال در مدت زمان کم را امکان‌پذیر کرده و موجب می‌شود تا تعداد موشک‌های بیشتری برای پرتاب در آنِ واحد آماده شوند.

اما در جریان بازدید ۲ساعته فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران، که در اردیبهشت سال جاری صورت گرفت، موشک «زلزال بارشی» نیز رونمایی شد و برای اولین بار به نمایش درآمد.

۳۰ بمب ۱۷ کیلویی در موشک زلزال بارشی بکارگرفته شده که این بمبها در فاصله نزدیک به زمین پخش می‌شود و برای زدن باند فرودگاه و تجهیزات پخش شده روی زمین مناسب است.

حالا با نصب سر جنگی های بارانی بر روی موشک زلزال که در بازدید رهبری به نمایش درآمد، این موشک که بنا بر اعلام قبلی، به لحاظ دقت در انهدام اهداف نیز ارتقاء چشمگیری یافته، توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را به دست آورده است.

این نوع کلاهک محوطه نسبتاً گسترده‌ای را در زمان فرود مورد اصابت قرار می‌دهد.

در حقیقت کلاهک بارانی برای انهدام یک هدف واحد طراحی نشده بلکه برای آسیب رسانی به محوطه ای از اهداف پراکنده استفاده می‌شود.

بنا بر گفته یکی از فرماندهان نیروی هوافضای سپاه، موشک «زلزال بارشی» هم از لحاظ عملیاتی و هم به لحاظ اقتصادی با ۳۶ راکت زلزال برابری می‌کند.

راکت های زلزال به لطف بهره مندی از پرتابگرهای تمام متحرک و نیمه متحرک امکان شلیک از هر نقطه ای را دارند.

خودنمایی شهاب ۳، هولناک‌ترین موشک ایرانی برای صهیونیست‌ها + فیلم

به گزارش تسنیم، این نسل از موشک‌های بالستیک ایرانی را باید نامدارترین آنها دانست که در ۳ رنج شهاب۱،۲ و۳ تولید شدند.

در واقع جمهوری اسلامی ایران در اولین گامهای خود برای تولید موشک در داخل، شهاب ۱ را با بُرد ۳۰۰ کیلومتر از روی موشک اسکادB ساخت و حدود ۲ سال بعد، موشک شهاب ۲ با بُرد ۵۰۰ کیلومتر ساخته شد.

بعد از آن بود که با الگو برداری از روی موشک اسکاد C، اولین موشک جمهوری اسلامی ایران با هدف اصابت به سرزمین‌های اشغالی با نام شهاب ۳ تولید شد.

این موشک بُردی در حدود ۱۱۵۰ کیلومتر داشت که برای اصابت به سرزمین‌های اشغالی می‌بایست از منطقه‌ای نظیر گیلانغرب شلیک می‌شد.

پس از آزمایش موشک شهاب ۳ در سال ۱۳۷۷ و اعلام مشخصات آن از جمله بُرد، نگاه دشمنان به توانایی موشکی ایران تغییر کرد زیرا ارائه نمونه‌های جدیدتر، دوربردتر و دقیق‌تر از خانواده موشکهای شهاب نشان دهنده رسیدن ایران به سطوح بالای فناوری موشکی بود که نوید محصولات مخوف‌تری را در آینده می‌داد.

نمونه‌های مختلفی از شهاب۳ تولید و به خدمت نیروهای مسلح کشور درآمده است که از نظر بُرد و زیرسامانه‌ها ارتقاء یافته‌اند اما همگی یک مرحله‌ای سوخت مایع بوده و از سامانه هدایت اینرسیایی برخوردارند.

از جمله می توان به نمونه‌ پیشرفته‌تر شهاب ۳ با نام «قدر» با قابلیت بهره‌گیری از کلاهک‌های Multi War Head (بارانی)، تولید و تحویل رده های عملیاتی گردیده که قابلیت هدف‌گیری تا بُرد ۲هزار کیلومتر را دارند.

قدر البته در ۲ نوع قدر F و قدر H تولید شده که برد این موشک در نوع دوم آن چیزی در حدود ۱۳۵۰ کیلومتر است.

فیلم شلیک انبوه موشک‌های بالستیک ایرانی

غوغای رعد ایرانی با نمای زلزال+ فیلم

فیلم لحظه شلیک موشک زلزال مدل رعد ۳۰۷ منتشر شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.