‍ دلایل تعویق انتقام سردار سلیمانی توسط ایران، به‌روایت یک موسسه آمریکایی

‍ دلایل تعویق انتقام سردار سلیمانی توسط ایران، به‌روایت یک موسسه آمریکایی

🔺«داگ باندو» محقق ارشد مؤسسه کاتو (یک اندیشکده سیاسی آمریکا) طی یادداشتی نوشت:

🔸…جهان از انسان‌های قاتل در مناصب با اقتدار همچون ولیعهد سعودی پر است و دولت‌ها یکدیگر را به این دلیل واضح مورد هدف قرار نمی‌دهند که اگر چنین کنند، احتمال اقدام تلافی جویانه وجود دارد.

🔸دولت ترامپ این رویه غیررسمی را با ترور سردار سلیمانی نقض کرد و هدف قرار دادن او در بهترین حالت عجولانه بود. ضمن اینکه سردار سلیمانی نه یک نیروی سطح پایین بلکه یک شخصیت مهم سیاسی و مردمی بود که عزای عمومی در ایران برای او واقعی و باطنی بود.

🔸تا کنون واشنگتن تنها از طریق ترکیب ۲ عامل «خویشتن داری» و «شانس» توانسته از اقدام تلافی جویانه ایران فرار کند.

🔸البته دولت ترامپ در تلاش خود برای جلوگیری از اقدامات تلافی جویانه ایران شکست خورد. تهران یک حمله موشکی به یک پایگاه ایالات متحده انجام داد که تلفات و هزینه‌های قابل توجهی به بار آورد اما ترامپ آن را کم اهمیت جلوه داد.

🔸همچنین متحدان عراقی ایران که یک فرمانده ارشد خود (ابومهدی المهندس) را در حمله پهپادی آمریکا از دست دادند، تأسیسات آمریکایی و سفارت واشنگتن را در بغداد هدف گرفتند. پاسخ و واکنش پمپئو ضعیف بود و او برای بستن سفارت در صورت لزوم برنامه ریزی کرد.

🔸ترور سردار سلیمانی درس مهمی به واشنگتن داد و آن اینکه ایران رقیبی سرسخت با اقدامات غیرمنتظره است. سیاستگذاران آمریکایی باید بدانند که ارتکاب هیچ قتلی بدون هزینه نخواهد بود و احتمال تلافی در برابر هرگونه مداخله ایالات متحده در آینده وجود دارد. بنابراین رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران یک شکست فاجعه‌بار بود و دولت بایدن باید مسیر دیگری در پیش بگیرد…/ مهر.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.